ელექტრონული რესურსები















                                        




                                                  შემაჯამებელი სამუშაო#2
                                                   IXკლასი
სახელი, გვარი -----------------------------                                          რიცხვი ----------------------
                    თითოეული სწორი პასუხი შეფასდება ერთი ქულით
(1)1.   ყურადღებით წაიკითხეთ მონაკვეთი ილია ჭავჭავაძის მოთხრობიდანსარჩობელაზედ“: „ასეთი პაპანაქება იდგა, რომ დედამიწას ბუღი ასდიოდა, თითქო გახურებული თონეაო“.
       რა მხატვრული საშუალებაა გამოყენებული ამ მონაკვეთში?
    ა. ეპითეტი.           ბ.ირონია.           გ. იუმორი.            დ.შედარება.
 (1)  2. ილია ჭავჭავაძის მოთხრობაშისარჩობელაზედუმცროსი ძმა სწერს პეტრეს: „განა შენ კი  ამხანაგი არა ხარ ჩემის მამინაცვლისა! განა შენ კი არ დამირჩე ერთადერთი ძმა! განა შენ კი არ მიიყვანე ის სარჩობელამდე!“
რატომ უყენებს ამ სიტყვების ავტორი პეტრეს ასეთ მძიმე ბრალდებას?
 ა.  პეტრე აღფრთოვანებულია იმ საზოგადოებით, რომელმაც ძმები გაწირა.
   ბ.   პეტრე იცნობდა  მამინაცვალს, თუმცა ძმები ვერ დაიცვა მისგან.
  გ.  პეტრე ნაწილია იმ საზოგადოებისა, რომელმაც ძმები გაწირა.  
   დ.   პეტრემ არაფრად ჩააგდო ის, რომ ადამიანი უნდა ჩამოეხრჩოთ.
(1) 3.ი. ჭავჭავაძე  პეტრეზე წერს:
,, ბევრი ვაი-ვაგლახი  მინახავს ჩემს სიცოცხლეშიო,- სთქვა გულში,- მოდი, ერთი ესეცა ვნახოო“.
 გაიხსენეთ , რით დაინტერესდა პეტრე:
        ა. დოლაბის ქვების დამზადებით;            გ.  ავლაბრის მოედნის ხალხმრავლობით;
       ბ. ქალაქის ცირკით;                                     დ.  დამნაშავის ჩამოხრჩობის პროცედურით.
(1) 4. გაიხსენეთ, რამ დააეჭვა პეტრე ჩამოხრჩობის სცენის ნამდვილობაში?
   ა.  ადგილზე ქალების სიმრავლემ;
ბ.  სიცოცხლის ფასის გააზრებამ;
გ. შიშმა  (საქმე საქმეზე რომ მიდგა მიხვდა, რომ ერჩია, ყველაფერი მოგონილი ყოფილიყო);
დ. ბევრმა არაფერმა, ეჭვმა მხოლოდ წამით  გაუელვა.
(1) 5.ი. ჭავჭავაძე ჩამოხრჩობის ტყუილ-მართალში  გაურკვეველ  პეტრეზე წერს: „ბევრჯერლ გაუწია გულმა, მოდი, დავეწევი ვისმე და ვკითხავო: ბევრჯელ  მივიდა კიდეც და უნდოდა ეკითხნა თუ არა, შეფერხებულა:  - არა, შვილოსა, დამცინებენო, ისევ ჩემს ჭკუას ავყვე, ისა სჯობიაო“.
რისა ეშინია პეტრეს (რის გამოც ჩამოხჩობის ამბავს ვერ კითხულობს) ?
ა) არამკითხეობა არ დასწამონ  ;                 ბ) დამნაშავის გულშემატკივრობა არ დასწამონ;
გ) გაკიცხვისა;                                                დ) დაცინვისა.
(1) 6. ცოცხლად დარჩენილი ძმა ობლობით განწირულ ყოფას აღწერს:  „ჩვენი ცოდვა ყველამ დაიდო კისრად. მამინაცვალმა კი არა, თქვენ ყველამ გაგვძარცვეთ ჩვენ, თქვენ ყველამ მოგვიღეთ ბოლო. მინამ ცოცხალი ვარ, ველას გადვუხდი და, როცა აღარ ვიქნები, იქ, ღმერთს გავცეთ ყველამ პასუხი. სულ ყველანი იქ მივალთ და იქ დავუდგებით ერთმანეთს პირისპირ. ვნახოთ, ვინ გამოვა მართალი, ვინ მტყუანი. ღმერთი გულს უფრო სინჯავს, მინამ საქმეს; იქ სამართალი არ გაბრუნდდება“.
რა იკითხება ტექსტში?
ა) პროტესტი საზოგადოების გულგრილობის გამო;                  ბ) საზოგადოებაზე გაბოროტება;
გ) სიკეთისა და ბოროტების გარჩევის სურვილ  ;                       დ) დაუბრუნებელი ვალის  შეგრძნება.
(1) 7. გაიხსენეთ, რის გამო ისჯება ერთ-ერთი ძმა?
ა) გაუთავებელი ძარცვა-გლეჯვის;         ბ) სახელმწიფო ქონებაში ხელის წაფათურების;
გ) დამნაშავეთა მიხმარების;                    დ) მამინაცვლის მკვლელობის.
(1) 8. ცოცხლად დარჩენილი ძმა  პეტრეს გაძარცვის ამბავს იხსენებს:
„როცა ჩემი ძმა წამოდგა და შენ ჯიბეების ჭრა დაგიწყო, გული დამეთანაღრა, ავიმრიზე, თმა ყალხზედ შემიდგა, მაგრამ ხმა არ გავე, არ დაუშალე. გაწყდეს საცა წვრილია-მეთქი! ეგეც ჩემი მძარცველია, ეგ რომ კაცი ყოფილიყო მე არ გამაძარცვინებდა-მეთქი“.
რა აყოყმანებდა ერთ-ერთ ძმას პეტრეს გაძარცვისას?
ა) პოლიციის შიში;   ბ) სხვა მეურმეების შიში;
გ) რიდი, რომელიც პეტრეს კეთილშობილების გამო გაუჩნდა;
დ) წინასწარი რწმენა, რომ პეტრეს ჯიბე (ფულის სიცოტავის გამო) ჭრად არ ეღირებოდა.
(1) 9.  როგორ წარმოუდგენია თავისი მომავალი საზოგადოებასთან ჩატეხილი ხიდის გაღმა დარჩენილ ძმას?
ა) ის მას სინანულში გაატარებს;   ბ) სახრჩობელაზე;
გ) კეთილშობილ ადამიანთა წიაღშში;  დ) მშვიდობიანად, ოღონდ ხიდგაღმა.
(1) 10. რას განასახიერებს პეტრე  ძმებთან მიმართებაში?
ა) საზოგადოებრივ პასუხისმგებლობას;     ბ) უმწეო სიკეთეს;
გ) საზოგადოებაში დაბრუნებას;     დ) საზოგადოებისგან გაქცევას.
                                          ტექსტის რედაქტირება
ქვემოთ მოცემულ ტექსტში დაშვებულია 14  მორფოლოგიურ-ორთოგრაფიული, სინტაქსური, პუნქტუაციური შეცდომა და სტილისტური ხარვეზი. გაასწორეთ ეს შეცდომები და ხარვეზები და მთელი ტექსტი ისე გადაწერეთ, რომ მასში არც ერთი სხვა ცვლილება არ შეიტანოთ.
დავით ჩუბინაშვილი ერთი კონკრეტული მიმართულებით სპეციალიზირებული მეცნიერი არ იყო. მის თვალსაწიერში ხვდებოდნენ კულტურის დარგები გრამატიკა, ლექსიკოგრაფია, ძველი მწერლობა...
დავითი ბიძას, ნიკო ჩუბინაშვილს, აუღზრდია, რათა მშობლები ძალიან პატარას შვიდი წლისას გარდასცვლია. დავითი პირველ მეცნიერულ ნაბიჯებსაც კი არათუ წერაკითხვის შესწავლასა და ცხოვრების ანბნის ზიარებას, ნიკოს მეთვალყურეობის ქვეშ შესდგომია. გამოჩენილი ბიძის კვალი ახალგაზრდა კაცს, როგორც ვხედავთ, იმთავითვე ძალუმათ დაჰმჩნევია.
დავით ჩუბინაშვილი მოღვაწეობას აწარმოებდა პეტერბურგის უნივერსიტეტში, რომელიც მაშინ ქართველოლოგიის  ცენტრი იყო.  ჩუბინაშვილი, რომელიც მე-19 საუკუნის ერთ-ერთი ცნობილი მოღვაწეა, განსაკუთრებული ღვაწლი „ვეფხისტყაოსნის“ კვლევას, თარგმნასა და გამოცემას დასდო.

შეფასების სქემა
1.      დ.შედარება.                                                                                                                             1 ქულა
2. გ.  პეტრე ნაწილია იმ საზოგადოებისა, რომელმაც ძმები გაწირა                                     1 ქულა
3. დ.  დამნაშავის ჩამოხრჩობის პროცედურით.                                                                         1 ქულა.
4. ა.  ადგილზე ქალების სიმრავლემ;                                                                                            1 ქულა.
5.  დ) დაცინვისა.                                                                                                                               1 ქულა.
6.  ბ) საზოგადოებაზე გაბოროტება;                                                                                              1 ქულა.
7.  დ) მამინაცვლის მკვლელობის.                                                                                                  1 ქულა.
8. გ) რიდი, რომელიც პეტრეს კეთილშობილების გამო გაუჩნდა;                                           1 ქულა.
9. ბ) სახრჩობელაზე;                                                                                                                         1 ქულა.
10.  ა) საზოგადოებრივ პასუხისმგებლობას;                                                                                1 ქულა.

                                                ტექსტის რედაქტირება
                                                                                                                                                              14 ქულა

დავით ჩუბინაშვილი ერთი კონკრეტული მიმართულებით სპეციალიზებული მეცნიერი არ იყო. მის თვალსაწიერში ხვდებოდა კულტურის დარგები :  გრამატიკა, ლექსიკოგრაფია, ძველი მწერლობა...
დავითი ბიძას, ნიკო ჩუბინაშვილს, აღუზრდია,  რადგან  მშობლები ძალიან პატარას ,  შვიდი წლისას , გარდასცვლია. დავითი პირველ მეცნიერულ ნაბიჯებსაც კი ,  არათუ წერა-კითხვის  შესწავლასა და ცხოვრების ანბანის ზიარებას, ნიკოს მეთვალყურეობით  შესდგომია. გამოჩენილი ბიძის კვალი ახალგაზრდა კაცს, როგორც ვხედავთ, იმთავითვე ძალუმად დამჩნევია.
დავით ჩუბინაშვილი მოღვაწეობდა  პეტერბურგის უნივერსიტეტში, რომელიც მაშინ ქართველოლოგიის  ცენტრი იყო.  ჩუბინაშვილმა, რომელიც მე-19 საუკუნის ერთ-ერთი ცნობილი მოღვაწეა, განსაკუთრებული ღვაწლი „ვეფხისტყაოსნის“ კვლევას, თარგმნასა და გამოცემას დასდო.


   მაქსიმალური ქულა 24




საგამოცდო      ტესტი
ქართულ  ენასა  და  ლიტერატურაში
IX   კლასი
გვარი, სახელი  ––––––––––––––––––––––––––––––––
 
(4)   1.       შუაცეცხლთან  ზის  ყვარყვარე  თუთაბერი,  მეტსახელად  ნაცარქექია,  და  ქექავს ნაცარს.
       ა ). რა არის სინტაქსური თვალსაზრისით მძიმეებით გამოყოფილი ნაწილი? 
 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
       ბ)  რა სახისაა აგებულებით ეს წინადადება,თუ ჩართულ ნაწილს ამოვიღებთ?
  –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
     გ)  რომელია აქ ერთგვარი წევრები და  რომელ საერთო წევრს მიემართებიან ისინი?
 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
     დ) იპოვეთ   ტექსტში  რთულფუძიანი სიტყვები და დაშალეთ ისინი  შემადგენელ კომპონენტებად( ნიმუში: გულმოსული= გული და მოსული)
 –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
 –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
(4 ) 2. იმ  უხეირო  ინჟინრებს  ფიქრად  არ  მოსვლიათ,  რომ  გვირაბი  აქ  გზას  შეამოკლებს.
    ა)  პირველივე შეხედვით რით რწმუნდებით, რომ ეს წინადადება  რთული ქვეწყობილია?
 –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
ბ)   რომელია მთავარი წინადადება  და  თუ  არის მასში  მისამართი სიტყვა?
 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
 –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
გ) რა სახისაა დამოკიდებული წინადადება? ( პასუხი დაასაბუთეთ)
 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––     ––––––––––––––––––––––––––––––
 –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– –––––––
დ) გადააკეთეთ ეს წინადადება მარტივად.
 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
(4)  3.  წაიკითხეთ ტექსტი  ,,სიცოცხლის  წარმოშობა’’ და   უპასუხეთ კითხვებს

         570 მლნ წლის წინათ დედამიწაზე წარმოიშვა სიცოცხლე. დაახლოებით, 400 მილიონი წლის წინათ ჰაერში იყო ჟანგბადის საკმარისი რაოდენობა იმისათვის, რომ გაზრდილიყო და განვითარებულიყო ბევრი მცენარე, შემდეგი 50 მილიონი წლის განმავლობაში კი დედამიწაზე გაჩნდნენ პირველი  ხმელეთზე მობინადრე ცხოველები.
      აღნიშნული 570 მილიონი წელიწადი გეოლოგებს დაყოფილი აქვთ რამდენიმე პერიოდად. ყველაზე ადრეულ პერიოდს ეწოდება კამბრიული პერიოდი. დედამიწის გეოლოგიური ისტორია, დაწყებული კამბრიული  პერიოდიდან( 590 მილიონი წლის წინათ) და დამთავრებული მეოთხეული პერიოდით, იწოდება ფანეროზოურ  ერად. დედამიწის ისტორიის განარჩენ დროს, ხშირად, კამბრიულისწინა პერიოდად მოიხსენებენ.
    თუ წარმოვიდგენთ, რომ დედამიწა არსებობს მხოლოდ ერთი წელიწადი, მაშინ შესაბამისად,  სიცოცხლე წარმოიშვა მაისის დასაწყისში, ხოლო კამბრიული პერიოდი დაიწყო ნოემბერში. პირველი ადამიანები კი გაჩნდნენ 31 დეკემბერს, საღამოს 7 საათზე. რა თქმა უნდა, ეს ყველაფერი პირობითად, რადგან ჩვენი ,, ძირძველი’’ დედამიწა 4,600 მილიონ წელიწადს მოითვლის.
1.      განსაზღვრეთ მეტყველების სტილი
         ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––                                                  
        ––  –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
2.         განსაზღვრეთ ტექსტის  შინაარსობრივ–სტილური თავისებურებანი.
 –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
             4.   განმარტეთ  ტექსტის  ლექსიკური  თავისებურებანი.
 –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
(8)                 ტექსტის რედაქტირება
         დღეს ყველა ეთანხმება იმ აზრს რომ ადამიანის წინაპრები აფრიკაში წარმოიშვნენ. აფრიკის გარედ მათი გავრცელება მოხდა მინიმუმ  1,7–1,8 მილიონი წლის წინად. ამას ადასტურებს უძველესი ადამიანის ნაშთი რომელიც საქართველოში კერძოდ დმანისში იქნა აღმოჩენილი. ესაა აფრიკული ნიშნების მქონე პირველი ნამარხები ევრ–აზიაში. მეცნიერთა აზრით ადამიანების მიერ აფრიკის დატოვება ახალი ტერიტორიების ათვისების  სურვილს უნდა უკავშირდებოდეს. როგორც ჩანს  საქართველო მიგრაციის დიდი გზების გასაყარზე მდებარეობდა.

                                                            ლიტერატურა
(4)1.         შოთა რუსთაველი ,,ვეფხისტყაოსანი’’
ავთანდილი ანდერძში როსტევანს მიმართავს:
                    ,,ვერ დაიჭირავს სიკვდილსა გზა ვიწრო, ვერცა კლდოვანი,
                     მისგან ყოველი გასწორდეს, სუსტი და ძალ–გულოვანი,
                     ბოლოდ შეყარნეს მიწამან ერთგან მოყმე და მხცოვანი,
                     სჯობს სიცოცხლესა ნაძრახსა, სიკვდილი სახელოვანი!’’
1.      რა არის, ავთანდილის აზრით , გარდუვალი?

2.      განმარტეთ მესამე ტაეპი

 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
3.       ვისი ხვედრია სახელოვანი სიკვდილი?
 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
4.        ამოწერეთ აფორიზმი

(9)       2.   ნიკოლოზ    ბარათაშვილი        ,, ბედი ქართლისა’’
1.       რა შეიძლება  განაპირობებდეს, ავტორის მინიშნებით, პოემის დწყებას კახელებისადმი    მიმართვით?
ა) ავტორის სისხლისმიერი ნათესაობა კახელებთან;
ბ) კახელების როლი კრწანისის სამხედრო კამპანიაში;
გ)  ის, რომ  ერეკლე  (პატარა კახი)  კახეთში აღიზარდა;
დ) ის, რომ  კახეთმა,  სპარსელთა  განსაკუთრებული  აგრესიის  მიუხედავად, ეროვნული  სახე  შეინარჩუნა;
2.      რით არის განსაკუთრებული, ერეკლეს თქმით, კრწანისის ბრძოლის დღე?
ა) ქართველები სპარსელებს არნახულად მრავალრიცხოვანნი და მობილიზებულნი ხვდებიან;
ბ)ქართველები სპარსელებს არნახულად  მცირერიცხოვანნი და  დეზორგანიზებულნი ხვდებიან;
გ)  საქართველოს ბედი და უბედობა წყდება;
დ) საქართველოს ერთი ნაწილის ბედი და უბედობა წყდება.
3.       რატომ არ ეზეიმება ერეკლეს წარმატება, რომელსაც ქართველებმა პირველ დღეს მიაღწიეს?
ა)   ძალიან ბევრი  მებრძოლი დაიღუპა;
ბ)   ქართველთა  მრავალრიცხოვან  ძალებს დეზორგანიზაცია დაეტყო;
გ)   დაზვერვის ცნობით, სპარსელთა მთავარი ძალები ბრძოლაში ჯერ არ  ჩაბმულიყო;
დ)   აცნობეს, რომ თბილისის მოსახლეობაში პანიკა დაწყებულიყო.
4.          რომელ   ფრაზაში  აისახება  ( ხატოვნად)  ხსოვნის უკვდავება?
ა)   ,, დუმილი ჰფარვენ  ერთგულთა ძეთა’’;
ბ)  ,, რაც ერთხელ ცხოვლად სულს დააჩნდების, საშვილიშვილოდ გადაეცემის’’;
გ)   ,,  მრავალთ ყმაწვილთ–კაცთ, ნუგეშთა  ქართლის, დასდვეს აქ თავი     მამულისათვის!’’;
დ)  ,, მაგრამ, ჰოი,   გმირნო,  ნუ შეშფოთდებით’’.
5.         რატომ არჩია ერეკლემ ღია ბრძოლას ციხეში გამაგრება?
ა)      ციხის განსაკუთრებული სტრატეგიული  მდებარეობის გამო;
ბ)   სპარსელთა ჯარის ( შესაბამისი კუთხით) გაუწვრთვნელობის გამო;
გ)  ამინდის გაუარესების გამო;
დ)  ქართველთა  მცირერიცხოვნობის გამო.
6.       რომელ სტრიქონში აისახება მოღალატის საბედისწერო მოძრაობა?
ა) მაგრამ მნათობმან  შუქისა ნაცვლად ბნელი მოჰფინა  ტფილისის არეს’’;
ბ)   ,,დაღონდა სპარსთა მეფე ბორგვნილი’’;
გ)  ,,მაგრამ იუდა ჟამს ეძიებდა!’’
დ)  ,, მაგრამ ცუდ იყო ყოველი ღონე’’
7.      ვის ბრალეულობას  გამოყოფს  ერეკლე ( ავტორი) ქართველთა  საერთო წარუმატებლობაში?
ა) თავისი შვილების;
ბ) გამცემის;
გ)  რუსი გენერლების, რომელთაც გეორგიევსკის ტრაქტატით გათვალისწინებული  ვალდებულება არ შეასრულეს;
დ)  ქართველი სამხედრო ინსტრუქტორების, რომელთაც  არტილერია სრულფასოვნად ვერ გამართეს.
8.       რომელ სტრიქონებში აისახება ერეკლეს პოლიტიკური  გადაწყვეტილება რუსეთთან მიმართებაში?
ა)   ,, აწ განთქმულია რუსთა სახელი , ხელმწიფე უვისთ  ბრძენი და ქველი’’;
ბ)  ,,დიდი ხანია გვაქვს ჩვენ ერთობა, მტკიცე კავშირი– სარწმუნოება’’;
გ) ,,მას მინდა მივცე  მემკვიდრეობა და მან მოსცეს ქართლს  კეთილდღეობა’’;
დ)  ,, დიდი ხანია გულს ირაკლისა  გარდუწყვეტია ბედი  ქართლისა!’’
9.      რომელ ფრაზაში აისახება სოლომონ ლეონიძის იდეალური წარმოდგენა  ქართველებზე?
ა)  ,, ჯერ სამაგისო რა გვემართება, რომ განვისყიდოთ თავისუფლება?’’;
ბ) ,, იცი, მეფეო, რომე ივერნი იქნებიან რუსთ ხელთ ბედნიერნი?’’
გ)  ,, ... ქართველებს არად მიაჩნით უბედურება, თუ აქვთ თვის ჭერთ ქვეშ  თავისუფლება’’;
დ)  ,, მაგრამ  შენ , მეფევ, ვინ მოგცა ნება,  სხვას განუბოძო შენთ ყმათ  ცხოვრება?’’
3.       (6)  აკაკი   წერეთელი ,,განთიადი’’
1.      ვის მიუძღვნა აკაკიმ  ,,განთიადი?’’
ა) დიმიტრი თავდადებულს ,     ბ) დიმიტრი  ყიფიანს,      გ)  ცოტნე დადიანს ,               დ) დიმიტრი ბენაშვილს
2.        ტროპული მეტყველების რომელი სახეობა გამოიყენება ფრაზაში:  ,, მთაწმინდა ჩაფიქრებულა, შეჰყურებს ცისკრის ვარსკვლავსა’’?
ა)მეტაფორა,        ბ) შედარება,          გ) ჰიპერბოლა,            დ) გაპიროვნება
3.      ტექსტში  გამოყენებული  რომელი შესიტყვება მიანიშნებს, რომ ლექსი  სამშობლოს ინტერესებისათვის დაღუპულ გმირს ეძღვნება?
ა) თავდადებულის საფლავსა;  ბ) ურჩსა მტრისასა;   გ) საშვილიშვილო სამარეს;  დ) ქვეყნის მოყვარეს.
4.        მგოსნის  რა სულიერი მზაობა გამოიხატება სამშობლოსადმი მიმართვაში: ,,შენი ვარ, შენთვის მოვკვდები, შენზედვე მგლოვიარეო’’
5.      ა) სამშობლოში სიკვდილის; ბ) სამშობლოსთვის სიკვდილის; გ) სამშობლოში დამარხვის; დ)      სამშობლოზე  ლოცვის.
6.         რომელ ფრაზაში აისახება ბარათაშილის სტრიქონის ,, ნუ დავიმარხო ჩემსა მამულში, ჩემთა წინაპართ საფლავებს შორის’’ საწინააღმდეგო განწყობილება?
ა) ,, წინ მომეგებენ ღიმილით შენი მზე, შენი მთვარეო’’;
ბ) ,, გულში იფეთქა სიამემ, სევდები უკუვყარეო’’;
გ) ,, შენი ვარ შენთვის მოვკვდები’’;
დ) ,,დედაშვილობამ, ბევრს არ გთხოვ, შენს მიწას მიმაბარეო’’
(1)4.         გიორგი ლეონიძის ლექსში   ,, ღამე ივერიისა’’  არის ამგვარი  სახე: ,, ჩალაგდნენ   ყველა ჩინგისხანები’’.
             ვის განასახიერებენ სიმბოლურად , ,ჩინგისხანები’’?
 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
  







                                                     IX კლასის საგამოცდო                                                                                            
                                              ნამუშევრის შეფასების სქემა
1.                   ა)           დანართი    ( განკერძოებული სიტყვა,)                                            1ქ
               ბ)           შერწყმული                                                                                           1ქ
               გ)          ზის, ქექავს – ყვარყვარე თუთაბერს                                                  1ქ
               დ)    შუა  ცეცხლი;  მეტი სახელი;  ნაცარი ქექია.                                         1ქ
2.                   ა)   ახალი  წინადადება  ‘ ’რომ’’     კავშირით  იწყება  ( მაქვემდებარებელი კავშირით)                                                                                                                         1ქ
               ბ) იმ უხეირო ინჟინრებს ფიქრად არ მოსვლიათ,   მისამართი სიტყვა      არაა                        1ქ
               
              გ)       პირდაპირ დამატებითად დამოკიდებული.                                                                    

                რა არ მოსვლიათ ფიქრად იმ უხეირო ინჟინრებს? – ის. სახელდობრ რა? ის, რომ  გვირაბი აქ გზას შეამოკლებს.                                                                                         1ქ
            დ)       აქ გვირაბით გზის შემოკლება იმ უხეირო ინჟინრებს ფიქრად არ მოსვლიათ.                                                                                                                                  1ქ
3.              1.  სამეცნიერო( სამეცნიერო–პოპულარული)                                                            1ქ
          2. ახასიათებს სიზუსტე, მოვლენათა დამაჯერებლად აღწერა, ფაქტების  თანმიმდევრობით გაშუქება.                                                                                                  1ქ
        3. სამეცნიერო –პოპულარული ინფორმაციის მიწოდება მკითხველისადმი           1ქ
       4.   ტექსტში  ა) სიტყვები გამოიყენება პირდაპირი ( ძირითადი ) მნიშვნელობით;
                               ბ) გვხვდება სპეციალური  ტერმინები (კამბრიული, ფანეროზოული,გეოლოგიური...)                                                                                          1ქ

4.    დღეს ყველა ეთანხმება იმ აზრს, რომ ადამიანის წინაპრები აფრიკაში წარმოიშვნენ. აფრიკის გარე მათი გავრცელება მოხდა მინიმუმ  1,7–1,8 მილიონი წლის წინა. ამას ადასტურებს უძველესი ადამიანის ნაშთი, რომელიც საქართველოში, კერძოდ, დმანისში იქნა აღმოჩენილი. ესაა აფრიკული ნიშნების მქონე პირველი ნამარხები ევრაზიაში. მეცნიერთა აზრით,  ადამიანების მიერ აფრიკის დატოვება ახალი ტერიტორიების ათვისების  სურვილს უნდა უკავშირდებოდეს. როგორც ჩანს ,  საქართველო მიგრაციის დიდი გზების გასაყარზე მდებარეობდა.                                                                                                 9
მაქ.40 ქულა



                                          შემაჯამებელი სამუშაო 5                                                              V  კლასი
სახელი, გვარი –––––––––––––––––––––––                                                          რიცხვი ––––––––––

                          თითოეული სწორი პასუხი შეფასდება ერთი ქულით
 (1) 1 .              მოძებნე სიტყვა, რომელიც არ წარმოადგენს სინონიმს.
                            ა. მდელო         ბ. მოლი          გ.  მინდორი            დ. ჭაობი
(1)   2.       რომელი   მეტყველების  ნაწილი  პასუხობს  კითხვაზე    ,, რამდენი?’’

             ა.  არსებითი სახელი                                      ბ. რიცხვითი სახელი
             გ. ნაცვალსახელი                                           დ. ზედსართავი სახელი

(1)   3.  რომელი  არ   არის  არსებითი  სახელი?

ა.  ყური           ბ. დახატული       გ. თიხა       დ. თვალი

(1)   4.     იპოვეთ      შეცდომა

ა.  ბანკი;       ბ.   სავანტყოფო ;   გ.    უნივერსიტეტი;       დ. სახლმმართველობა.

(1)   5. სულხაბ-საბა  ორბელიანის ,,სიბრძნე-სიცრუისა’’ შედგება:

ა.     ჭკუის სასწავლებელი იგავ-არაკებისაგან;
ბ.     საბავშვო ლექსებისაგან;
გ.    ანეგდოტებისაგან;
დ.    მხიარული ზღაპრებისაგან.

(1)   6. შემოხაზეთ პოეტური ფრაზა, სადაც გამოყენებულია შედარება:

ა. დღეები რბიან და მე ვბერდები;
ბ. გაზაფხულის საღამოა მშვიდი;
გ.როგორ მინდა შენთან მაგნოლია:
      დ. მეფეებივით ფიქრობენ მთები.
 (4) 7. მოცემული ფრაზები დააკავშირე შესაბამისი მნიშვნელობის ზმნებთან:
             1. აბუჩად აიგდო                                             ძალიან კარგია, ლამაზია
             2.  ანგარიში გაუსწორა                                   ენამოსწრებულია
             3.  ავ თვალს არ ენახება                                  სამაგიერო გადაუხადა,  შური იძია
             4.  ენა უჭრის                                                    არაფრად ჩააგდო.
(3)  8.           შეარჩიე ზმნის მართებული ფორმა:
1.      სტუმრები ბაღში სკამებზე (  ჩამოჯდნენ, ჩამოსხდნენ)
2.       მეზობლები    ბოსტანში ( შეცვივდნენ,   შევარდნენ)
3.       თავმოჭრილი ქათმები რიყეზე ( ეყარა, ეგდო)

(3)9.            ხაზი   გაუსვი   ზმნისწინიან    ფორმებს:
       ტომი ფეხაჩქარებით შევიდა, ჩამოკიდა ქუდი ლურსმანზე და საქმიანი კაცივით გაეშურა თავისი სკამისაკენ.

(1) 10.         ჩასვი ზმნა მართებული ფორმით:
1.       ჩემს   პატარა   დას     დილაობით    თმას ––––––––––––––––––– ( ვარცხნა)


(1) 11.  მრავალწერტილის ნაცვლად ჩასვი სიტყვა სათანადო  თანდებულის ფორმით:
1.      .. . . . . . . . . . . . . . . . . . ... ... ... ასვლა   გამოცდილ   მთამსვლელებსაც   უჭირთ. (იალბუზი)
    (1) 12.         შემოხაზე   მართებული   ფორმა:
               1.      ა.  თვალწინ        ბ.  თვალსწინ          გ.  თვალს  წინ
(1) 13.       რომელია ფუძეუკვეცელი სახელი?
ა.     ბავშვი          ბ.     წყარო     გ. მამაცი.      დ. მდინარე





მაქსიმალური 20 ქულა


                    

                                        შეფასების სქემა

 1.         დ- ჭაობი                                                                                                                     1ქ
2.           ბ. რიცხვითი სახელი                                                                                               1ქ
3.           ბ. დახატული                                                                                                            1ქ
4.            ბ.   სავანტყოფო                                                                                                       1ქ
5.          ა.     ჭკუის სასწავლებელი იგავ-არაკებისაგან;                                                   1ქ
6.      დ. მეფეებივით ფიქრობენ მთები.                                                                          1ქ
7.             1. აბუჩად აიგდო      –            არაფრად ჩააგდო.                                                 1ქ
             2.  ანგარიში გაუსწორა        –   სამაგიერო გადაუხადა,  შური იძია                 1ქ
             3.  ავ თვალს არ ენახება        –   ძალიან კარგია, ლამაზია                                  1ქ
               4.  ენა უჭრის   –          ენამოსწრებულია                                                             1ქ
8.            1.  ჩამოსხდნენ                                                                                                        1ქ
               2. შეცვივდნენ                                                                                                         1ქ
               3. ეყარა                                                                                                                      1ქ
9.           შევიდა                                                                                                                        1ქ
             ჩამოკიდა                                                                                                                     1ქ
             გაეშურა                                                                                                                       1ქ
 10.    1. ვვარცხნი                                                                                                                    1ქ                            
      
 11.     1. იალბუზზე                                                                                                                 1ქ
12.       თვალწინ                                                                                                                      1ქ
 13.           წყარო                                                                                                                         1ქ
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
                                მაქსიმ. ქულა 20
   პედაგოგი  –ნინო  ცხადაია


                                          შემაჯამებელი სამუშაო 5                                                              V  კლასი
სახელი, გვარი –––––––––––––––––––––––                                                          რიცხვი ––––––––––
                        თითოეული სწორი პასუხი შეფასდება ერთი ქულით        
   (4) 1. მოცემული ფრაზები დააკავშირე შესაბამისი მნიშვნელობის ზმნებთან:
             1. აბუჩად აიგდო                                             ძალიან კარგია, ლამაზია
             2.  ანგარიში გაუსწორა                                   ენამოსწრებულია
             3.  ავ თვალს არ ენახება                                  სამაგიერო გადაუხადა,  შური იძია
             4.  ენა უჭრის                                                    არაფრად ჩააგდო.
(4)  2.           შეარჩიე ზმნის მართებული ფორმა:
1.      სტუმრები ბაღში სკამებზე (  ჩამოჯდნენ, ჩამოსხდნენ)
2.       მეზობლები    ბოსტანში ( შეცვივდნენ,   შევარდნენ)
3.       თავმოჭრილი ქათმები რიყეზე ( ეყარა, ეგდო)
4.      ტყემ (მოიბა, მოისხა) ფოთოლი.
(6)3.            ხაზი   გაუსვი   ზმნისწინიან    ფორმებს:
       ტომი ფეხაჩქარებით შევიდა, ჩამოკიდა ქუდი ლურსმანზე და საქმიანი კაცივიტ გაეშურა თავისი სკამოსაკენ. მასწავლებელი აფოფხილიყო კათედრაზე და მსვიდად თვლემდა, შეგირდების გუგუნი  ნანასავიტ ჩაესმოდა. ტომის შემოსვლამ გამოაფხიზლა.

(2) 4.         ჩასვი ზმნა მართებული ფორმით:
1.       ჩემს   პატარა   დას     დილაობით    თმას ––––––––––––––––––– ( ვარცხნა)

2.       მე გუშინ  ––––––––––––––––––––––– მეგობარს.   (დარეკვა)



(2) 5.  მრავალწერტილის ნაცვლად ჩასვი სიტყვა სათანადო  თანდებულის ფორმით:
1.      .. . . . . . . . . . . . . . . . . . ... ... ... ასვლა   გამოცდილ   მთამსვლელებსაც   უჭირთ. (იალბუზი)
2.      . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . .  საჰაერო მიმოსვლა   განახლდა.  (რუსეთი)
    (1) 6.         შემოხაზე   მართებული   ფორმა:
               1.      ა.  თვალწინ        ბ.  თვალსწინ          გ.  თვალს  წინ.
                2.     ა. თავშალი         ბ. თავ –შალი         გ. თავ შალი

                                        შეფასების სქემა
1.             1. აბუჩად აიგდო      –            არაფრად ჩააგდო.                                                 1ქ
             2.  ანგარიში გაუსწორა        –   სამაგიერო გადაუხადა,  შური იძია                 1ქ
             3.  ავ თვალს არ ენახება        –   ძალიან კარგია, ლამაზია                                  1ქ
               4.  ენა უჭრის   –          ენამოსწრებულია                                                             1ქ
2.            1.  ჩამოსხდნენ                                                                                                        1ქ
               2. შეცვივდნენ                                                                                                         1ქ
               3. ეყარა                                                                                                                      1ქ
               4. მოისხა                                                                                                                  1ქ
3           შევიდა                                                                                                                        1ქ
             ჩამოკიდა                                                                                                                     1ქ
             გაეშურა                                                                                                                       1ქ
           აფოფხილიყო                                                                                                              1ქ
             ჩაესმოდა                                                                                                                      1ქ
            გამოაფხიზლა                                                                                                               1ქ
   4.    1. ვვარცხნი                                                                                                                    1ქ                            
          2.      დავურეკე                                                                                                              1ქ        
 5.     1. იალბუზზე                                                                                                                 1ქ
          2. რუსეთთან                                                                                                                  1ქ
6.      1. თვალწინ                                                                                                                      1ქ
          2. თავშალი                                                                                                                     1ქ
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
                                მაქსიმ. ქულა 20
   პედაგოგი  –ნინო  ცხადაია




No comments:

Post a Comment